
Algemene voorwaarden SP ICT SERVICES
Versie 1.0
1 Definities
1.1 Opdrachtgever: de organisatie aan wie SP ICT SERVICES een Offerte uitbrengt en/of met wie SP ICT SERVICES een Overeenkomst sluit.
1.2 SP ICT SERVICES: SP ICT SERVICES, gevestigd te IJmuiden aan de Eikenstraat 24 en ingeschreven in het handelsregister
onder nummer 88747484.
1.3 Diensten: de door SP ICT SERVICES ten behoeve van Opdrachtgever te verrichten en in de Overeenkomst beschreven
diensten en/of werkzaamheden.
1.4Kantoortijden: de in de Overeenkomst opgenomen normale werktijden van SP ICT SERVICES; indien deze niet in de
Overeenkomst zijn opgenomen gelden de volgende tijden: maandag tot en met vrijdag van 8:30 tot 17:00 uur Nederlandse tijd, met uitzondering van algemeen erkende Nederlandse feestdagen.
1.5 Offerte: het schriftelijke voorstel van SP ICT SERVICES aan Opdrachtgever met daarin een beschrijving van de door SP ICT SERVICES
ten behoeve van Opdrachtgever te verzorgen Diensten en de daarvoor te betalen vergoeding.
1.6 Overeenkomst: de schriftelijke overeenkomst tussen SP ICT SERVICES en Opdrachtgever op grond waarvan SP ICT SERVICES
Diensten verricht voor Opdrachtgever en waarop deze algemene voorwaarden van toepassing zijn verklaard.
1.7 Vertrouwelijke Informatie: alle door de andere partij verstrekte informatie met betrekking tot haar organisatie, zaken, personeel, (potentiële) klanten, leveranciers, interne processen, strategieën, ontwerpen, producten,
productiemethoden, systemen en/of overige informatie die als vertrouwelijk is aangemerkt.
1.8 Configuratie Item (CI); elke component die gemanaged moet worden om een IT-service te kunnen leveren. Informatie over elke CI is geregistreerd in een configuratierecord binnen het configuratiemanagementsysteemen wordt onderhouden gedurende zijn levenscyclus door configuratiemanagement. CI's zijn bijvoorbeeld IT- services, hardware, software, gebouwen, mensen, en formele documentatie zoals procesdocumentatie en SLA's.
1.9 Incident of Support: ongeplande onderbreking of kwaliteitsvermindering van een IT service. Storing van een CI die nog geen impact op de service heeft is ook een incident. Bijvoorbeeld een storing van één disk van een
mirror set.
1.10 Change of Wijziging: de toevoeging, verandering of verwijdering van alles dat een effect kan hebben op IT- services. Een Change is altijd een geplande actie.
1.11 Thuiswerker of Thuiswerkplek: een medewerker die op zijn vaste thuisadres, vastgelegd in Bijlage 2, met een
eigen apparaat (bijvoorbeeld een PC), gebruik maakt van de IT services van Opdrachtgever
1.12 Telewerker of Telewerkplek: een medewerker die op een andere locatie dan een van de vastgelegde vestigingen of Thuiswerkplekken, gebruik maakt van de IT services van Opdrachtgever, met een laptop (of een ander apparaat) ter beschikking gesteld door Opdrachtgever.
1.13 Upgrade: een upgrade is een softwarepakket dat een geïnstalleerde versie van een product vervangt door een nieuwere versie van dit product. Meestal te herkennen aan het feit dat het versienummer een heel nummer verhoogd wordt, bijvoorbeeld van 1.3 naar 2.
Update: een update wordt meestal uitgebracht om ontoelaatbare
tekortkomingen, zoals bugs of beveiligingsrisico's te herstellen of om een klein deel van het programma te
wijzigen. Meestal te herkennen aan het feit dat het tweede getal in het versienummer verhoogd wordt, bijvoorbeeld van 1.3 naar 1.4
1.14 Supportteam: SP ICT SERVICES medewerkers op een van de kantoren van SP ICT SERVICES, die telefonisch of op basis van Remote
Support Opdrachtgever ondersteunen.
1.15 Support op Locatie: werkzaamheden die door een SP ICT SERVICES medewerker worden uitgevoerd op een locatie van
Opdrachtgever.
1.16 Remote Support: een medewerker van SP ICT SERVICES logt op afstand in op een van de systemen van Opdrachtgever.
1.17 Time to Plan: onder Time to Plan wordt verstaan de tijd die verstrijkt tussen het tijdstip dat de Wijziging bij
SP ICT SERVICES is gemeld conform de juiste procedure en het tijdstip waarop een medewerker van SP ICT SERVICES contact
opneemt met Opdrachtgever om de planning voor de uitvoer van de Wijziging door te geven.
1.18 Time to Act: onder Time to Act wordt verstaan de tijd die verstrijkt tussen het tijdstip dat het Incident bij SP ICT SERVICES is gemeld conform de juiste procedure en het tijdstip waarop een medewerker van SP ICT SERVICES begint met de oplossing van het probleem.
1.19 Urenbundel: de SP ICT SERVICES urenbundel bestaat uit een tegoed aan te verrichten werkzaamheden, uitgedrukt in
aantallen uren. De werkzaamheden worden in rekening gebracht in eenheden van een kwartier.
2 Toepasselijkheid
2.1 Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op de Offerte en de totstandkoming, de inhoud en de
nakoming van de Overeenkomst.
2.2 In geval van strijd tussen de Offerte en/of de Overeenkomst en deze algemene voorwaarden, prevaleert steeds de Offerte en/of de Overeenkomst. In geval van strijd tussen de Offerte en de Overeenkomst, prevaleert steeds de Overeenkomst.
2.3 Inkoop- of andere voorwaarden van Opdrachtgever zijn niet van toepassing op de Offerte en/of de
Overeenkomst.
3 Totstandkoming Overeenkomst3.1 De Overeenkomst komt tot stand door:
a. de ondertekening van de Offerte door Opdrachtgever gedurende de geldigheidstermijn van de
Offerte;
b. de ondertekening door SP ICT SERVICES en Opdrachtgever van een document waarin in ieder geval de door
SP ICT SERVICES ten behoeve van Opdrachtgever te verrichten Diensten en de daarvoor door Opdrachtgever
aan SP ICT SERVICES
verschuldigde vergoeding zijn opgenomen.
4 Aard en uitvoering van de Diensten
4.1 SP ICT SERVICES voert de overeengekomen Diensten naar beste inzicht en vermogen uit. SP ICT SERVICES voert de Diensten uit op
basis van een inspanningsverbintenis tenzij in de Overeenkomst uitdrukkelijk anders is overeengekomen.
4.2 De leiding en supervisie over de te verlenen Diensten berust bij SP ICT SERVICES en SP ICT SERVICES behoudt zich het recht voor de
Diensten te verlenen op de door haar meest geschikt geachte wijze.
4.3 SP ICT SERVICES zal te allen tijde gerechtigd zijn de medewerkers die zij inzet bij het uitvoeren van de Diensten te
vervangen door andere medewerkers met gelijkwaardige kwalificaties op het gebied van onderwijs
competenties en ervaring.
4.4 SP ICT SERVICES behoudt zich het recht voor de uitvoering van de Diensten geheel of gedeeltelijk op te schorten
gedurende de tijd dat Opdrachtgever niet aan zijn betalingsverplichtingen uit de Overeenkomst voldoet.
5 Financiële bepalingen
5.1 SP ICT SERVICES behoudt zich het recht voor de tarieven voor de Diensten één (1) maal per jaar met ingang van 1 januari te verhogen. Indien de prijsverhoging niet is gebaseerd op de door het Centraal Bureau voor de Statistiek
gepubliceerde Consumentenprijsindex (CPI) of Dienstenprijsindex (DPI), heeft Opdrachtgever het recht de Overeenkomst binnen drie (3) weken nadat de prijsverhoging is doorgevoerd schriftelijk te beëindigen.
5.2 De standaard betalingstermijn is dertig (30) dagen na factuurdatum. Indien Opdrachtgever de verschuldigde bedragen niet of niet tijdig betaalt, is Opdrachtgever, zonder dat enige aanmaning of ingebrekestelling nodig is, over het openstaande bedrag wettelijke handelsrente verschuldigd. Indien Opdrachtgever na aanmaning of ingebrekestelling nalatig blijft de vordering te voldoen, kan leverancier de inning van vordering uit handen geven, in welk geval Opdrachtgever naast het dan verschuldigde totale bedrag tevens gehouden is tot
vergoeding van alle gerechtelijke en redelijke buitengerechtelijke kosten die worden gemaakt ten behoeve van de inning van de vordering.
5.3 Voor zover dat in de Overeenkomst is overeengekomen, vindt betaling van de onder de Overeenkomst verschuldigde vergoeding plaats door middel van een automatisch incasso.
5.4 Bedragen die door Opdrachtgever uit hoofde van de Overeenkomst zijn verschuldigd aan SP ICT SERVICES mogen onder geen enkele voorwaarde worden opgeschort of worden gecompenseerd door Opdrachtgever met bedragen die
SP ICT SERVICES verschuldigd is aan Opdrachtgever.
5.5 Alle in de Offerte, Overeenkomst en deze algemene voorwaarden genoemde bedragen zijn in euro’s en
exclusief omzetbelasting en andere van overheidswege opgelegde heffingen.
5.6 Voor werkzaamheden die uit de SP ICT SERVICES urenbundel worden vergoed, geldt dat ofwel op basis van de werkelijk
aantal bestede eenheden van een kwartier wordt afgeboekt van het tegoed ofwel op basis van een vooraf
aangegeven aantal eenheden van een kwartier. Indien niet expliciet is aangegeven welke methodiek wordt
gehanteerd, geldt dat afboeking van het tegoed plaatsvindt op basis van het werkelijk aantal bestede eenheden
van een kwartier;
5.7 Wanneer de SP ICT SERVICES urenbundel bijna op is, brengt SP ICT SERVICES aan Opdrachtgever een nieuwe bundel van gelijke
grootte in rekening. Wanneer deze is voldaan, worden de nieuw aangeschafte uren bij het bestaande tegoed
opgeteld;
5.8 Zonder een tegoed op de SP ICT SERVICES urenbundel, kan Opdrachtgever geen aanspraak maken op werkzaamheden
die uit de SP ICT SERVICES urenbundel vergoed dienen te worden. Het SP ICT SERVICES urenbundel tegoed is geldig gedurende de
looptijd van de Overeenkomst tussen SP ICT SERVICES en Opdrachtgever. Een eventueel restant tegoed komt te vervallen
bij het einde van de overeenkomst.
6 Meerwerk
6.1 SP ICT SERVICES is niet verplicht te voldoen aan een verzoek van Opdrachtgever om werkzaamheden te verrichten, die
buiten de inhoud of scope van de overeengekomen Diensten vallen.
6.2 Wanneer SP ICT SERVICES op verzoek of met voorafgaande toestemming van Opdrachtgever werkzaamheden verricht
zoals bedoeld in artikel 6.1, worden deze werkzaamheden in rekening gebracht tegen de dan gebruikelijke
tarieven van SP ICT SERVICES.
7 Levering, overgang van risico en eigendomsvoorbehoud
7.1 Alle door SP ICT SERVICES genoemde of in de Overeenkomst opgenomen levertermijnen zijn naar beste weten
vastgesteld op grond van de gegevens die bij het aangaan van de Overeenkomst bekend zijn aan SP ICT SERVICES. SP ICT SERVICES
zal zich naar beste vermogen ervoor inspannen overeengekomen levertermijnen in acht te nemen.
Overeengekomen levertermijnen vormen echter geen fatale termijn. Bij overschrijding van een levertermijn zal
SP ICT SERVICES Opdrachtgever hier onverwijld schriftelijk over informeren en partijen zullen op dat moment een nieuwe
levertermijn overeenkomen.
7.2 Het risico van verlies, diefstal of beschadiging van onder de Overeenkomst aan Opdrachtgever ter beschikking
gestelde zaken gaat over op Opdrachtgever op het moment dat Opdrachtgever of een door Opdrachtgever
aangewezen derde de feitelijke beschikkingsmacht over deze zaken krijgt.
7.3 Alle aan Opdrachtgever onder de Overeenkomst geleverde zaken of overgedragen rechten blijven eigendom
van SP ICT SERVICES totdat Opdrachtgever aan zijn volledige verplichtingen uit de Overeenkomst heeft voldaan.
8 Verplichtingen SP ICT SERVICES
8.1 SP ICT SERVICES draagt er zorg voor dat zij op grondige wijze kennisneemt van de eisen die Opdrachtgever heeft ten
aanzien van de door SP ICT SERVICES te verlenen Diensten.
8.2 SP ICT SERVICES zal de Diensten verlenen met inachtneming van de met Opdrachtgever schriftelijk overeengekomen
projectorganisatie, methoden, technieken, afspraken en/of procedures.
8.3 SP ICT SERVICES draagt er zorg voor dat zijn medewerkers die op locatie van Opdrachtgever Diensten verlenen zich
houden aan de binnen de organisatie van Opdrachtgever geldende en schriftelijk door Opdrachtgever kenbaar gemaakte huis- en beveiligingsregels.
9 Verplichtingen van Opdrachtgever
9.1 Opdrachtgever draagt zorg voor de in de Overeenkomst opgenomen randvoorwaarden die nodig zijn voor de
uitvoering van de Diensten door SP ICT SERVICES.
9.2 Opdrachtgever verstrekt tijdig en kosteloos aan SP ICT SERVICES alle informatie die redelijkerwijs nodig is voor het
verlenen van de Diensten. Opdrachtgever staat in voor de juistheid en volledigheid van de aan SP ICT SERVICES verstrekte
informatie en draagt het risico voor onjuistheden, onvolledigheden en inconsistentie in deze informatie.
9.3 Voor zover de Diensten op locatie van Opdrachtgever worden uitgevoerd, stelt Opdrachtgever tijdig en
kosteloos aan SP ICT SERVICES de nodige kantoorruimte en (computer)faciliteiten ter beschikking die redelijkerwijs nodig
zijn voor het verlenen van de Diensten.
9.4 SP ICT SERVICES behoudt zich het recht voor de uitvoering van de Diensten geheel of gedeeltelijk op te schorten
gedurende de tijd dat Opdrachtgever niet aan zijn verplichtingen uit dit artikel voldoet.
10 Garanties
10.1 SP ICT SERVICES garandeert dat:
a. de Diensten worden uitgevoerd met inachtneming van de projectorganisatie, methoden, technieken, procedures en andere afspraken die overeengekomen zijn in de Overeenkomst;
b. de Diensten op een professionele manier worden uitgevoerd;
c. de medewerkers die de Diensten uitvoeren beschikken over de daarvoor redelijkerwijs benodigde
en/of in de Overeenkomst overeengekomen kwalificaties op het gebied van onderwijs, competenties
en ervaring.
11 Beëindiging van en gevolgen einde van de Overeenkomst
11.1 De Overeenkomst kan tussentijds geheel of gedeeltelijk met onmiddellijke ingang schriftelijk worden
ontbonden, zonder dat de ontbindende partij tot enige schadevergoeding gehouden is en onverminderd alle
overige aan de ontbindende partij toekomende rechten, in geval van:
a. een toerekenbare tekortkoming van de andere partij in de nakoming van de Overeenkomst; indien
nakoming door de andere partij niet blijvend onmogelijk is, bestaat de bevoegdheid tot ontbinding
op deze grond slechts indien de tekortkoming voortduurt nadat de in de ingebrekestelling van de
ontbindende partij opgenomen redelijke termijn voor nakoming is verstreken;
b. (voorlopige) surseance van betaling van de andere partij;
c. faillissement of aanvraag daarvan van de andere partij;
d. liquidatie, ontbinding of beëindiging van het bedrijf van de andere partij om een andere reden dan reconstructie of fusie;
e. overmacht van de andere partij die al meer dan drie (3) maanden heeft geduurd.
11.2 Bij beëindiging van de Overeenkomst:
a. zal Opdrachtgever onverwijld aan SP ICT SERVICES alle nog tot aan de einddatum van de Overeenkomst verschuldigde bedragen betalen;
b. zullen SP ICT SERVICES en Opdrachtgever alle kopieën van de door de andere partij geleverde Vertrouwelijke
Informatie retourneren of vernietigen.
11.3 Bepalingen die naar hun aard bestemd zijn om ook na het einde van de Overeenkomst voort te duren, blijven na het einde daarvan van kracht.
12 Bescherming van Vertrouwelijke Informatie
12.1 Elke partij zal de Vertrouwelijke Informatie van de andere partij met redelijke zorg beschermen tegen ongeautoriseerde verspreiding.
12.2 Geen van beide partijen zal (schriftelijk of mondeling, direct of indirect, door actie of verzuim) aan derden deVertrouwelijke Informatie van de andere partij onthullen zonder de voorafgaande schriftelijke toestemming van de andere partij, tenzij wettelijk verplicht tot een dergelijke onthulling.
12.3 Geen van beide partijen zal de Vertrouwelijke Informatie van de andere partij gebruiken voor andere
doeleinden dan het uitvoeren van de Overeenkomst.
12.4 SP ICT SERVICES zal de naam van Opdrachtgever niet zonder schriftelijke toestemming gebruiken voor publiciteits- of referentiedoeleinden.
13 Aansprakelijkheid en vrijwaring
13.1 De totale aansprakelijkheid van SP ICT SERVICES per gebeurtenis of reeks van samenhangende gebeurtenissen en
voortvloeiende uit of in verband met (de uitvoering van) de Overeenkomst is beperkt tot vergoeding van de
door Opdrachtgever geleden directe schade en tot de laagste van de volgende twee (2) bedragen: de door
13.2 Opdrachtgever gedurende de twaalf (12) maanden voorafgaande aan de schadeveroorzakende gebeurtenis
onder de Overeenkomst betaalde Vergoeding of € 100.000,00 (honderdduizend euro’s).
13.3 De aansprakelijkheid van SP ICT SERVICES voor schade door dood of lichamelijk letsel of andere materiële schade is
beperkt tot een bedrag van € 1.000.000,00 (één miljoen euro’s) per gebeurtenis of reeks van samenhangende
gebeurtenissen.
13.4 De aansprakelijkheid van SP ICT SERVICES voor indirecte schade, inclusief maar niet beperkt tot gevolgschade, gederfde winst, verloren besparingen, schade door bedrijfsstagnatie, schade als gevolg van aanspraken van afnemers van Opdrachtgever en verlies van of beschadiging aan gegevensbestanden, is te allen tijde uitgesloten.
13.5 De in artikel 13.113.1 tot en met 13.3 genoemde beperkingen van aansprakelijkheid zijn niet van toepassing voor zover er sprake is van opzet of bewuste roekeloosheid van SP ICT SERVICES of haar medewerkers.
13.6 De in dit artikel opgenomen beperkingen van de aansprakelijkheid van SP ICT SERVICES gelden mede ten gunste van alle derden waarvan SP ICT SERVICES zich bij de uitvoering van deze Overeenkomst.
13.7 Opdrachtgever vrijwaart SP ICT SERVICES voor alle aanspraken of beschuldigingen van derden jegens SP ICT SERVICES die verband
houden met de uitvoering van de Overeenkomst. Deze vrijwaring is niet van toepassing voor zover sprake is
van opzet of bewuste roekeloosheid van SP ICT SERVICES of haar medewerkers.
14 Overmacht
14.1 SP ICT SERVICES is niet gehouden enige verplichting uit de Overeenkomst na te komen, indien hij daartoe verhinderd is als gevolg van overmacht. Onder overmacht wordt mede verstaan:
a. overmacht van toeleveranciers van SP ICT SERVICES;
c. het niet naar behoren nakomen van verplichtingen van toeleveranciers die door Opdrachtgever aan SP ICT SERVICES zijn voorgeschreven;
d. gebrekkigheid van zaken, apparatuur, programmatuur of materialen van derden waarvan het gebruik
door Opdrachtgever aan SP ICT SERVICES is voorgeschreven;
e. brand, bliksem, diefstal of een andere situatie die invloed hebben op de bedrijfsvoering van het gehele bedrijf van Opdrachtgever.
15 Overname personeel
15.1 Opdrachtgever stemt ermee in gedurende de looptijd van de Overeenkomst en voor een periode van twaalf (12) maanden na het einde daarvan geen werknemers van SP ICT SERVICES te werven, in te huren of in dienst te nemen,
hetzij zelfstandig, hetzij via een derde.
15.2 Bij overtreding van artikel 15.115.1 is Opdrachtgever aan SP ICT SERVICES een boete verschuldigd van € 750,00
(zevenhonderdvijftig euro’s) per dag dat de overtreding voortduurt, onverminderd het recht van SP ICT SERVICES op volledige schadevergoeding.
16 Overdracht van rechten en plichten en onder aanneming
16.1 Opdrachtgever mag geen van zijn rechten of plichten uit de Overeenkomst overdragen aan een derde, al dan
niet door middel van verkoop van activa, fusie of consolidatie, zonder de voorafgaande schriftelijke toestemming van SP ICT SERVICES. SP ICT SERVICES zal deze toestemming niet op onredelijke gronden weigeren.
16.2 SP ICT SERVICES behoudt zich het recht voor derden in te schakelen bij de uitvoering van de Overeenkomst en/of de rechten en plichten uit de Overeenkomst geheel of gedeeltelijk over te dragen aan een derde.